Kinzhibayeva Fariza
Kinzhibayeva Fariza Doctor of Philosophy (PhD) Contact phone numbers: +77013122274. E-mail: fari_0974@mail.ru
Education, academic degree and title: In 1996 she graduated from Atyrau University named after H.Dosmukhamedov with a degree in "Pedagogy and psychology of preschool", qualified as a teacher of preschool pedagogy and psychology. From 2002 to 2005, she received an education in the specialty "Finanace and Credit", Atyrau University named after H. Dosmukhamedov. In 2014, she mastered the Master's degree program at the M. Utemisov West Kazakhstan State University, majoring in Economics. From 2018 – 2021 . She studied at the doctoral program of the Kazakh National Pedagogical University named after Abai in the specialty 6D010200 – "Pedagogy and methods of primary education".
Scientific interests: Pedagogy and methods of teaching in higher education, continuity of preschool and primary education, inclusive education. Professional activity: Professional experience. From 2008 to 2012, she worked as an intern, senior lecturer at the Department of Finance, Credit and Accounting. From 2012-2014. Master's degree studies. From 2015 to the present, he has been working as an acting assoc.prof. Departments of preschool and primary education, Atyrau University named after H. Dosmukhamedov.
Scientific internships: Moscow State Pedagogical University, Institute of Childhood, Department of Theory and Practice of Primary Education (2021). Courses taught: "Theory and methods of research" (TMID/4309)( the course is taught in Russian and Kazakh), "Research methods in pedagogy" (PGZA 4308) (the course is taught in Russian and Kazakh), "Interactive methods in preschool education" (MDBBIA 4226), "Theory and methods of educational activities natural science" (ZhOKTA 3216), "Methods of teaching the Alphabet (ABC) and KazakH (Russian) language in primary classes" (BSA(B) K(O) TOA 3212), "Methods of teaching creative subjects in pre-school preparation ("Drawing", "Application", "Modeling", "Construction", "Music", "Physical culture")(MDShPOA 3217) (the course is taught in Russian and Kazakh).
Selected publications (for the last 5 years) More than 13 scientific papers have been published, including 3 teaching aids, 1 teaching and methodological complex and 1 author's certificate. The results of research work among the publications included in the Scopus database (h-index h = 2) 3 scientific articles have been published.He is also the author of a teaching and methodological complex in two languages, Fundamentals of Mathematics for teachers of preschool groups and classes (from 5 years old), developed according to standard curricula of preschool education and training, recommended by the Ministry of Education of the Republic of Kazakhstan. 1. Kinzhibayeva F., Akpayeva A., Yergalieva G., Mynzhassarova M. Evaluation of teachers' views on the use of learning technologies in mathematics lessons in preschool and primary schools. World Journal on Educational Technology: Current Issues Volume 13, Issue 4, (2021) 707-720 2. Kinzhibayeva F., Syzdykbayeva A., Akpayevа А., Ageyeva L., Mynzhassarova M., Baykulova А. Training of future teachers for the implementation of continuity of pre-school and primary mathematical education Cakrawala Pendidikan, 2022, 41(2), pp.531-540. 3. Кинжибаева Ф.Б., Акпаева А.Б. Проблемы преемственности в содержании дошкольного и начального математического образования Научно-методический журнал, серия «Педагогика и психология» КазНПУ имени Абая, Алматы, № 4(37), 2018 год, С.108-115 4. Kinzhibayeva F. Formation of teacher's readiness to realize. The continuity of preschool and primary education In the conditions of updated education content. Известия НАН РК, серия «Общественных и гуманитарных наук».- 2(324), Март-апрель 2019 г., С. 208-213. 5. Кинжибаева Ф.Б., Акпаева А.Б. Анализ подготовки студентов к реализации преемственности дошкольного и начального математического образования Вестник, раздел «Образование, подраздел Педагогические науки» КазНацЖенПУ, г.Алматы, №3(83)2020, С.167-177. 6. Кинжибаева Ф.Б., Акпаева А.Б. Педагогические подходы к реализации преемственности дошкольного и начального образования Вестник, серия «Педагогика», ПГУ имени С. Торайгырова, г. Павлодар, №3, 2020 год, С. 218-229. 7. Кинжибаева Ф.Б. Система работы учителя по адаптации первоклассников к школе Материалы XV международной научной конференции. Устойчивое развитие: общество, экология, экономика: материалы в 4-х ч. / под ред. А.В. Семенова, Н.Г. Малышева. – М.: изд. ЧОУВО «МУ им. С.Ю. Витте», 2019. Ч. 2.- С 97-104. 8. Кинжибаева Ф.Б. К вопросу о готовности будущего педагога к обеспечению преемственности дошкольного и начального школьного образования Wissenschaftliche Ergebnisse und Errungenschaften: 2020: der Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «Λόгoσ» zu den Materialien der internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz (B. 3), 25. Dezember, 2020. München, Deutschland: Europäische Wissenschaftsplattform. S. 47-50. 9. Кинжибаева Ф.Б., Акпаева А.Б. Проблема преемственности дошкольного и начального образования в условиях реализации обновленного содержания образования The driving force of science and trends in its development: collection of scientific papers «Scientia» with Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 4), January 29, 2021. Coventry, United Kingdom: European Scientific Platform. р. 82-85 10. Ф.Б.Кинжибаева., А.Б. Ақпаева, Л.А. Лебедева Основы математики: Методическое руководство для педагогов группы предшкольной подготовки (класса) (от 5 лет) по Типовой учебной программе дошкольного воспитания и обучения. г.Алматы: Алматыкітап баспасы, 2022. 11. Ф.Б.Кинжибаева., Ә.Б. Ақпаева, Л.А. Лебедева Основы математики: Рабочая тетрадь №1, 2. Для детей группы предшкольной подготовки (класса) (от 5 лет) по Типовой учебной программе дошкольного воспитания и обучения. г.Алматы: Алматыкітап баспасы, 2022. – 40 с.: иллюстрации. 12. Кинжибаева Ф.Б. Методика реализации преемственности в математическом образовании (предшкольная подготовка – начальные классы). Учебно-методическое пособие – Алматы: издательство «Ұлағат», 2022. – 80 с. 13. Кинжибаева Ф.Б., Акпаева А.Б. Преемственность дошкольного и начального математического образования (предшкольная подготовка - начальные классы) Учебно-методическое пособие для студентов педагогических вузов и колледжей – Алматы: КазНПУ им.Абая, 2023.-52с.